Senát uspořádal seminář k účasti veřejnosti
[ 05. 09. 2003 ]
ad seminář v Senátu --- k účasti veřejnosti na rozhodování o dopravních stavbách
Veřejnost naráží při snaze podílet se na rozhodování o dopravních stavbách na nepřekonatelné problémy. Je to nežádoucí stav, neboť dopravní stavby mají velký vliv na kvalitu životního prostředí, života v obci vůbec a dlouhodobě (ne-li navždy) předurčují urbanistickou strukturu, a tím i rozložení a četnost lidských aktivit.
Veřejnost naráží v zásadě na tyto problémy (nejsou seřazeny podle důležitosti):
1) veřejnosti je k připomínkám předkládán prakticky hotový projekt (konečná fáze zpracování), a to jak pro územní řízení, k posuzování EIA nebo také k návrhu územního plánu - ať velký či jen malý požadavek na změnu znamená "vyhození" velkého množství práce, kterou zpracovával tým lidí třeba několik let, ještě více nové práce a získávání hromady nových souhlasů a vyjádření
2) Územní plán svou podrobností fakticky supluje územní rozhodnutí - přílišná podrobnost územního plánu znemožňuje diskutovat o variantách při umísťování dopravních staveb, neboť pro přijetí varianty by se musel měnit územní plán, a to by trvalo dlouho a lidi se dusí už teď... (při přijímání územního plánu a jeho změn se veřejnost nemůže vyjádřit k variantním řešením, viz výše uvedený bod)
3) v případě EIA - také bývá zbytečně podrobně rozpracován posuzovaný projekt, a proto není ve variantách (vypracovat skutečné varianty v dané podrobnosti by bylo velmi drahé), veřejnost nemá sílu vynutit si varianty a státní správa i samospráva se posuzování vyhýbá, často nelegálně (a tím se dostávám k dalšímu bodu)
4) výše uvedené problémy by bylo možno při dobré vůli a vynaložení značné námahy ze strany investorů překonat - avšak úřady či orgány samosprávy je k tomu nepovzbuzují, ba naopak, samy aktivně účasti veřejnosti brání, popřípadě připomínky veřejnosti zcela nezakrytě ignorují:
konkrétní příklad bránění účasti veřejnosti: stavba okruhu centrem Prahy
- jedná se o stavbu, která má technické parametry dálnice, plánovaná intenzita dopravy převyšuje intenzity dopravy na všech dálnicích v republice (s výjimkou D1 těsně na vjezdu do Prahy), avšak všechny úřady, které o tom rozhodovaly (nejprve magistrát o umístění stavby a pak Ministerstvo pro místní rozvoj o odvolání, soud dosud nerozhodnul) prohlašují, že se jedná o "místní komunikaci", která nepodléhá posuzování, na rozdíl od silnic (které jsou většinou mimo zastavěné území obce)
tento postup je
- hrubým porušením zákona EIA, neboť obsah pojmu "silnice" nelze při použití zákona EIA vykládat stejně jako podle zákona o pozemních komunikacích
- i kdyby zákon o posuzování používal přesně klasifikaci silnic, jak je provedena v zákoně o pozemních komunikacích, pak uvedený postup je stejně v rozporu se zákonem, neboť zařazení komunikace (tj. stanovení, jestli se jedná o místní komunikace či silnici) provede silniční správní úřad až když je stavba zkolaudována, a proto při jejím projednávání probíhajícím před výstavbou, nelze argumentovat tím, že se jedná o místní komunikaci (toto jen dokazuje, že zákon EIA nepoužívá pojmy zákona o pozemních komunikacích)
konkrétním příkladem nezakryté vůle ignorovat připomínky veřejnosti je stavba (projektování) protipovodňových opatření v době, kdy se začala připravovat změna územního plánu, která by teprve měla stanovit, kde mají protipovodňová opatření být (jinými slovy - nejprve musí být schválena změna územního plánu, a teprve na jeho základě se mají umisťovat protipovodňová opatření)
- viz příloha k tomuto textu
5) střet zájmů - hlavní město Praha je jak tím, kdo navrhuje stavbu městského okruhu, tak zároveň tím, kdo o umístění a povolení okruhu rozhoduje (stavební úřad, kterým je magistrát) - zaměstnanci magistrátu se nikdy nebudou vážně zabývat podstatnými připomínkami (například ohledně trasy a kapacity okruhu), neboť za takové zdržování by byli ze svého místa vyhozeni - účast veřejnosti (a to jak širší, tak i vlastníků nemovitostí) je tak zhola formální a zcela neúčinná - tento stav naprosté nerovnosti účastníků před správním úřadem vůbec podkopává důvěru k tvrzení, že Česká republika je právní stát.
Vyřešením uvedených problémů se podstatně zkvalitní možnost veřejnosti zúčastnit se efektivně rozhodování o vlastní budoucnosti
Ministerstvo pro místní rozvoj v současné době připravuje návrh nového stavebního zákona, tento návrh by uvedené problémy ještě prohloubil
- účast veřejnosti připouští až na konci procesů;
- víc rozhodování přenáší mimo správní řízení, a odebírá tak lidem možnost nezávislého přezkumu
- a to vše za koncentrace ještě větší moci v rukou orgánů obce, čímž podporuje bujení korupce a klientelismu.
Listy hlavního města Prahy - srpen 2003
Cena za jistotu? Dvě miliardy! (str. 2)
V plném proudu jsou projekční práce komplexu protipovodňových opatření. Jde o rozsáhlý systém vzájemně provázaných staveb, jehož výstavba bude neobyčejně nákladná: jen pro příští rok, kdy se již práce naplno rozběhnou, bude na tyto účely uvolněno přes devět set milionů korun. Úhrnná částka, včetně stavby hrází a úprav kanalizace, se vyšplhá ke dvěma miliardám.
Jak a kdy mají být jednotlivé části Prahy ochráněny protipovodňovými opatřeními?
…
Třetí etapa Karlín-Libeň je rozdělena na dvě části:
Část Rohanský ostrov-most Barikádníků - na Rohanském ostrově bude vybudována zemní hráz, v prostoru Libeňských přístavů nízké montované zábrany a v ústí Rokytky složité železobetonové konstrukce doplněné pevnými zídkami kombinovanými s mobilním hrazením, které umožní uzavírat Libeňský přístav, který tak může tvořit záchytnou nádrž pro Rokytku a umožní přečerpání jejích vod do Vltavy. Vyrostou zde také čtyři hradidlové komory na kanalizaci a v Povltavské ulici vzniknou vodotěsné kanalizační šachty. Zahájení stavby se předpokládá v říjnu 2003 a dokončení v září 2004.
Čtvrtá etapa obsahuje oblast Holešovice-Stromovka. Bude tu postaven dlouhý úsek mobilního hrazení kombinovaný s novým zábradlím, které bude sloužit jako pevná zídka kolem Holešovického přístavu, osm hradidlových komor na kanalizaci a zahrazení průjezdů pod železniční tratí. Stavba by měla být zahájena v polovině letošního roku a dokončena v prosinci 2004.
Šestá etapa - Zbraslav-Radotín je rozdělena do dvou částí, protože pro tuto lokalitu dosud nebyl příslušnými institucemi vyhodnocen průběh hladin ze srpnové povodně.
…
12.8.2003 10:36:53 - redakce
Listy hlavního města Prahy - srpen 2003
Stavební a projektové práce běží i v horkém létě (str. 7)
Náměstka pražského primátora ing. Jana Bürgermeistera, odpovědného za oblast rozvoje města a za jeho bytovou politiku, jsme uprostřed tropického léta oslovili s neméně žhavými otázkami, souvisejícími s daným "resortem":
K jakým změnám dochází v důsledku loňských povodní v územním plánu Prahy?
Převážně se dotkly území, která byla v době povodní pod hladinou Vltavy. V celém tomto rozsahu Rada hlavního města Prahy zrušila platnost územního plánu a přikročila ke schválení zadání změny. Byl to nezbytný krok k tomu, aby mohla být zhruba do dalšího půlroku schválena samotná změna územního plánu. Všechny potřebné studie, zvláště pro oblast nového Karlína, Libeňského ostrova a Holešovického přístavu jsou ve značné fázi rozpracovanosti a myslím si, že začátkem příštího roku už budeme mít v rozvoji těchto území zcela jasno. Před námi je ještě jeden důležitý krok: stanovení aktivní záplavové zóny, tedy území, kde vládne řeka, tedy území biokoridoru a zeleně, ale rozhodně ne místo souvislé výstavby s výjimkou staveb vodohospodářských a lehkých staveb pro sport a volný čas.
…
12.8.2003 10:30:28 - redakce
TYTO ČLÁNKY, OBSAŽENE V JEDNOM ČASOPISU OBSAHUJÍ EVIDENTNÍ ROZPOR
- jak může město zahajovat územní řízení na protipovodňovou ochranu bez znalosti aktivní zóny záplavového území a když zde není územní plán, který by vymezil, které území bude chráněné a které nikoli
- přitom postavením protipovodňových opatření dojde k fixaci řešení změny územního plánu a možnost veřejnosti se vyjádřit k této změně územního plánu tak fakticky mizí - nebude se totiž k čemu vyjadřovat. Změna územního plánu je tak předurčena tímto nemravným postupem rady HMP, která o své libovůli a bez zákonného procesu (a jakékoli diskuse s veřejností) určuje podobu územního plánu.
[ tisk... ]
Související kauza: toto se nedotýká žádné naší kauzy
Další aktuality
[ 15. 11. 2010 ]
Ateliér pro životní prostředí otevřel právní poradnu pro obyvatele Prahy 11
[ 16. 09. 2010 ]
16. září 2010 byla spuštěna internetová mapa pražských kauz www.praguewatch.cz
[ 16. 11. 2009 ]
Magistrát zavolal policii na petiční stánek, Arnika podává žalobu proti omezování demokracie
[ 09. 10. 2009 ]
Stavební firmy zvítězily, mohou stavět na ukradených pozemcích!
[ 29. 09. 2009 ]
Senát vrací do hry vyvlastňovací zákon
[ 10. 09. 2009 ]
Dálnice se budou stavět zcela bez ohledu na práva vlastníků pozemků
[ 08. 09. 2009 ]
Poslanci chtějí znárodňovat!
[ 26. 06. 2009 ]
Politika územního rozvoje ČR - trojský kůň výstavby předražených dálnic
[ 18. 06. 2009 ]
PK
[ 15. 05. 2009 ]
Oprava Karlova mostu: hlavní viníci nepřišli! Vše jede ve starých kolejích!!
[ 30. 04. 2009 ]
Pane primátore, přiznejte svou vinu na růstu dopravního kolapsu Prahy a napravte ji!
[ 20. 04. 2009 ]
Karlův most - oprava nebo jeho ničení?
[ 22. 09. 2008 ]
Vláda dnes rozhoduje o škrtu občanských práv lidí v sousedství velkých staveb
[ 10. 09. 2008 ]
Falešnou dokumentaci EIA je třeba předělat !
[ 05. 09. 2008 ]
Soud odmítl nárůst provozu aut na Pankráci. V sázce je zdraví obyvatel
[ 02. 09. 2008 ]
Pár poslanců chce škrtnout občanská práva lidí v sousedství velkých staveb
[ 16. 08. 2008 ]
Jak je tomu s povahou usnesení Výboru pro světové dědictví UNESCO
[ 14. 03. 2008 ]
Praha 4 projednala výškové budovy EPOQUE na Pankrácké pláni
[ 13. 03. 2008 ]
Praha 4 ignoruje UNESCO – povolování mrakodrapů pokračuje
[ 20. 02. 2008 ]
Městskému okruhu má padnout za oběť tisíc stromů. Sdružení tvrdí: řízení je nezákonné.
[ 14. 02. 2008 ]
Nevládní organizace vyzývají primátora Béma: neničte Letnou
[ 07. 02. 2008 ]
Ivan Dejmal zemřel
[ 04. 09. 2007 ]
Ministerstvo kultury povolilo mrakodrapy v Praze přes odpor UNESCO, Česku hrozí ostuda
[ 03. 09. 2007 ]
Česká republika nemá politiku územního rozvoje. Vláda zaspala – hrozí škody na krajině.
[ 23. 07. 2007 ]
Od územního plánování po stavební povolení
[ 19. 07. 2007 ]
Neziskové organizace vítají, že vláda odmítla Čunkovy návrhy ohrožující krajinu
[ 17. 07. 2007 ]
nevládní organizace varují před novelou stavebního zákona
[ 26. 06. 2007 ]
pravidla transparentnosti NNO v oblasti dárcovství a sponzorinku
[ 08. 06. 2007 ]
Nevládní organizace navrhují úpravu zákona o ochraně přírody. České republice hrozí sankce EU
[ 10. 05. 2007 ]
Ombudsman požaduje porovnat varianty dálničního spojení Brna a Vídně
[ 27. 04. 2007 ]
Výsledky anket „Ropák 2006“ a „Zelená perla 2006“
[ 26. 04. 2007 ]
Čeští přátelé Tater žádají ochranu národního parku
[ 03. 04. 2007 ]
PODNĚT K ZASTAVENÍ VÝSTAVBY MO BLANKA
[ 27. 03. 2007 ]
VÝSTAVBU MO BLANKA JE TŘEBA ZASTAVIT
[ 21. 03. 2007 ]
petice proti kácení alejí
[ 15. 02. 2007 ]
VÝSTAVBA MO BLANKA ZTRATILA SMYSL
[ 13. 02. 2007 ]
Arnika vydavá nové publikace pro občanská sdružení
[ 07. 02. 2007 ]
Úřední propaganda vystavby městského okruhu
[ 28. 11. 2006 ]
Vnitřní okruh má zásadní chyby — další příprava „MO Blanka“ ztratila smysl
[ 27. 11. 2006 ]
Pražský Magistrát neumí vést úřední desku, riskuje problémy
[ 17. 10. 2006 ]
potrefená husa zakejhala
[ 11. 10. 2006 ]
manuál podávání stížností k orgánům Evropské unie
[ 24. 05. 2006 ]
Bytový dům naproti Národní kulturní památce Vyšehrad je od počátku úřednickým švindlem!
[ 12. 05. 2006 ]
UNESCO odpovědělo, že mrakodrapy na Pankráci jsou opravdu problém
[ 05. 05. 2006 ]
Proti rozhodnutí o umístění stavby „Arkády Pankrác“ byla podána správní žaloba
[ 02. 04. 2006 ]
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka, skandál v právním státě!
[ 08. 03. 2006 ]
Magistrát se domnívá, že kvůli takové banalitě jakou je mrakodrap, není EIA zapotřebí
[ 07. 03. 2006 ]
Investor nemůže bránit zahrnutí ekologicky šetrné varianty do procesu EIA
[ 03. 03. 2006 ]
Zachraňte Bělověžský prales
[ 24. 02. 2006 ]
Návrh MÚK Malovanka i Břevnovské radiály je třeba předělat – imise od aut překračují přípustné limity
[ 04. 02. 2006 ]
Správní soud zrušil právní moc a vykonatelnost stavebního povolení na Mimoúrovňovou křižovatku Malovanka
[ 01. 02. 2006 ]
Zákon nesváže úřadům ruce: o špinavých továrnách se bude rozhodovat férově
[ 08. 12. 2005 ]
Na severu Prahy je prioritou Pražský (vnější) okruh a nikoli Městský (vnitřní) okruh Malovanka – Pelc Tyrolka !
[ 16. 11. 2005 ]
Pozvánka na tiskovou konferenci na téma --- Zákon o střetu zájmů
[ 14. 11. 2005 ]
Ateliér pro životní prostředí pomáhá občanským iniciativám již pátým rokem
[ 12. 10. 2005 ]
Blanka neprospěje, ale poškodí Prahu
[ 13. 09. 2005 ]
Informace
[ 24. 05. 2005 ]
Blanka Letné neodlehčí
[ 22. 03. 2005 ]
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka zničí rezidenční oblasti Prahy 6
[ 02. 12. 2004 ]
Sázava stále v ohrožení
[ 29. 10. 2004 ]
pokračuje snaha poničit Prahu další magistrálou
[ 25. 10. 2004 ]
Martin Pecina, náměstek Ministra průmyslu a obchodu Ing. Milana Urbana, šíří lživé pomluvy o ekologických organizacích.
[ 12. 10. 2004 ]
OBCE UPOZORŇUJÍ MINISTRA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA STŘET ZÁJMŮ A POŽADUJÍ OPRAVU STANOVISKA K DÁLNICI D3
[ 29. 09. 2004 ]
Podivné okolnosti černé stavby Metrostavu v Hodkovičkách
[ 28. 09. 2004 ]
Pryč s průnikem dalších aut do vnitřní Prahy !
[ 27. 08. 2004 ]
Mrázovkou musí skončit výstavba tzv. městského okruhu
[ 26. 08. 2004 ]
tunel Mrázovka - v Praze se zprovozňuje součást zhoubného dopravního řešení
[ 06. 08. 2004 ]
Chyby v projektu Nového spojení lze napravit
[ 15. 05. 2004 ]
5 - doprav řešení - JK
[ 28. 04. 2004 ]
d - ode dneška je účinná novela zákona o ochraně přírody a krajiny
[ 26. 04. 2004 ]
e - nejdříve SO a pak možná MO
[ 08. 04. 2004 ]
Ministerstvo odmítlo zvýšení dopravy na Pankráci — mrakodrapy ani obchodní centra zřejmě nevzniknou
[ 16. 03. 2004 ]
f - vývoj v kauze ručičky
[ 18. 02. 2004 ]
g - Úřednice měly prostě smůlu – a k tomu ještě ten Zdeněk Hovorka!
[ 15. 01. 2004 ]
soud dal sdružením zapravdu
[ 09. 12. 2003 ]
h - Městský okruh --- dálnice uprostřed města
[ 01. 12. 2003 ]
Sporné obchodně kulturní centrum EDEN v Praze 10 je stavěno v rozporu se zákonem - úřady pasivně přihlížejí
[ 12. 11. 2003 ]
Plány variant dálnice D3 obsahují nepravdivé údaje
[ 24. 10. 2003 ]
poslanecká podpora korupce --- poslanci se chystají omezit právo veřejnosti podílet se na rozhodování
[ 11. 09. 2003 ]
Jaké poučení z pochodu kůrovcovou Šumavou ?
[ 05. 09. 2003 ]
Senát uspořádal seminář k účasti veřejnosti
[ 25. 07. 2003 ]
vzniknul návrh Vyhlášky o zeleni
[ 23. 05. 2003 ]
Výzva proti rušení odoru územního rozhodování Magistrátu hl. m. Prahy
[ 17. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 3.část
[ 13. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 2. část
[ 09. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! (1)
[ 09. 08. 2002 ]
Vrchní soud zrušil právní moc umístění stavby Obchodně kulturního centra EDEN
[ 29. 05. 2002 ]
Stavební povolení "bytového domu Na Dlážděnce" bylo společnosti Skanska vydáno v rozporu se zákonem
[ 15. 05. 2002 ]
Stavební úřad na Praze 4 ode dneška účastníkům řízeníze spisů nic nekopíruje
[ 07. 05. 2002 ]
Magistrát rozhodl, že stavební povolení pro IKEU na Černém mostě je v rozporu ze zákonem
[ 19. 04. 2002 ]
Obec Útušice nechce zdržovat dálniční obchvat Plzně, ale musí bránit zájmy svých občanů
|