Blanka Letné neodlehčí
[ 24. 05. 2005 ]
Tento článek vyšel v
Hobuletu
dne 24. 5. 2005
V dubnovém Hobuletu č. 7 byl uveřejněn obsáhlý
článek
o Městském okruhu (MO), pro který je navrhován tunelový komplex Blanka. K tomu mi dovolte několik poznámek.
Varianta Blanka byla vybrána z původních šesti variant posuzovaných v roce 1994. Městská část Praha 7 a MČ Praha 6 tehdy navrhovaly trasy, které šly severněji, takže celá Praha 7 a centrální část Prahy 6 byly hluboko uvnitř okruhu. Tím se vytvořila nezbytná podmínka, aby výstavba MO odlehčila dnes přetížené ulice na Letné i ulice přes Vítězné náměstí. Při následném hodnocení však tyto varianty postupně vypadly a do územního plánu se nakonec dostala varianta Blanka s nepřirozeně vmáčknutou trasou dovnitř okruhu. Tím se nevhodně zvýhodnil MO s křižovatkou na letenské pláni pro napojení velké oblasti se značným počtem dopravních zdrojů a cílů (severní část centra, rozvojové oblasti Karlína a podél Bubenského nábřeží) přes Letenské náměstí.
Územní plán pak prošel schvalovací procedurou, aniž byly známy podrobné údaje o tom, jak bude Blanka fungovat. Dostatečně podrobné modelové výpočty, ze kterých je možné odvodit vliv Blanky na zatížení okolních komunikací, jsou známy až od roku 2000. Ukázalo se, že v roce 2010
-
zatížení křižovatky na Letenském náměstí proti roku 2000 neklesne, ale vzroste na 106 %,
-
ve Veletržní ulici zůstane cca 35 tisíc vozidel za den,
-
tunel Stromovka nebude používán dopravními vztahy Bubenského nábř. a území dále na jih,
-
v situaci, že je Pražský okruh (PO) vybudován a MO chybí, směřuje od Špejcharu ¾ dopravy na jihovýchod a jen ¼ na severovýchod (Partyzánská – Pelc Tyrolka).
Původní předpoklady zpracovatelů územního plánu o příznivém působení Blanky na odlehčení Letné se tak nepotvrdily. MO sice odvede část průjezdné dopravy z Letné, ale zároveň sem – svojí atraktivitou velkokapacitní komunikace bez úrovňových křižovatek – přitáhne dopravu z jiných komunikací a tím zatíží Letenské náměstí novou průjezdnou dopravou. MO Blanka tak nesplňuje zadání územního plánu v bodě „síť pozemních komunikací utvářet tak, aby město jako celek i jeho jednotlivé části byly chráněny před dopravou, která v nich nemá svůj zdroj nebo cíl“.
Z modelových výpočtů také vyplývá, že Letnou i řadu dalších komunikací v severní polovině Prahy významně odlehčí samotná výstavba PO Ruzyně – Březiněves. Naproti tomu následná výstavba severní části MO naopak zavede mnohatisícové objemy nové průjezdné dopravy na navazující komunikace, které procházejí obytnými čtvrtěmi, zejména na ulice Patočkovu, Svatovítskou, V Holešovičkách a Spojovací. Řešením není ani souběžná výstavba obou okruhů, dokud není předem vybudována přeložka Prosecké radiály mimo ulici V Holešovičkách a není řešeno odlehčení tahu Patočkova – Bělohorská – Karlovarská.
Vzhledem k tomu, že byla odložena příprava a výstavba severozápadní části PO, je z několika důvodů nutné odložit také výstavbu celé severní části MO Malovanka – Pelc Tyrolka. Vznikla tak příležitost zásadně přehodnotit její polohu. K tomu se nabízí kombinace dřívějších variant P6 (s tunelem pod Juliskou) a „Dana“ s tunelem pod Vltavou a dalším průběhem podle varianty Blanka. Tato kombinace by měla odstranit nevýhody všech původních variant.
O zásadních závadách MO Blanka byla řeč i na setkáních členů Rady MČ Praha 7 A. Liebermana s občany, která konala 18. dubna a 4. května. Sympatické je, že zástupce starostky Tomáš Vavřinec nabídl zprostředkovat o dopravní problematice MO odbornou debatu.
Ing. Jan Klika
[ tisk... ]
Související kauza: městský okruh - dálnice uprostřed města
Další aktuality
[ 15. 11. 2010 ]
Ateliér pro životní prostředí otevřel právní poradnu pro obyvatele Prahy 11
[ 16. 09. 2010 ]
16. září 2010 byla spuštěna internetová mapa pražských kauz www.praguewatch.cz
[ 16. 11. 2009 ]
Magistrát zavolal policii na petiční stánek, Arnika podává žalobu proti omezování demokracie
[ 09. 10. 2009 ]
Stavební firmy zvítězily, mohou stavět na ukradených pozemcích!
[ 29. 09. 2009 ]
Senát vrací do hry vyvlastňovací zákon
[ 10. 09. 2009 ]
Dálnice se budou stavět zcela bez ohledu na práva vlastníků pozemků
[ 08. 09. 2009 ]
Poslanci chtějí znárodňovat!
[ 26. 06. 2009 ]
Politika územního rozvoje ČR - trojský kůň výstavby předražených dálnic
[ 18. 06. 2009 ]
PK
[ 15. 05. 2009 ]
Oprava Karlova mostu: hlavní viníci nepřišli! Vše jede ve starých kolejích!!
[ 30. 04. 2009 ]
Pane primátore, přiznejte svou vinu na růstu dopravního kolapsu Prahy a napravte ji!
[ 20. 04. 2009 ]
Karlův most - oprava nebo jeho ničení?
[ 22. 09. 2008 ]
Vláda dnes rozhoduje o škrtu občanských práv lidí v sousedství velkých staveb
[ 10. 09. 2008 ]
Falešnou dokumentaci EIA je třeba předělat !
[ 05. 09. 2008 ]
Soud odmítl nárůst provozu aut na Pankráci. V sázce je zdraví obyvatel
[ 02. 09. 2008 ]
Pár poslanců chce škrtnout občanská práva lidí v sousedství velkých staveb
[ 16. 08. 2008 ]
Jak je tomu s povahou usnesení Výboru pro světové dědictví UNESCO
[ 14. 03. 2008 ]
Praha 4 projednala výškové budovy EPOQUE na Pankrácké pláni
[ 13. 03. 2008 ]
Praha 4 ignoruje UNESCO – povolování mrakodrapů pokračuje
[ 20. 02. 2008 ]
Městskému okruhu má padnout za oběť tisíc stromů. Sdružení tvrdí: řízení je nezákonné.
[ 14. 02. 2008 ]
Nevládní organizace vyzývají primátora Béma: neničte Letnou
[ 07. 02. 2008 ]
Ivan Dejmal zemřel
[ 04. 09. 2007 ]
Ministerstvo kultury povolilo mrakodrapy v Praze přes odpor UNESCO, Česku hrozí ostuda
[ 03. 09. 2007 ]
Česká republika nemá politiku územního rozvoje. Vláda zaspala – hrozí škody na krajině.
[ 23. 07. 2007 ]
Od územního plánování po stavební povolení
[ 19. 07. 2007 ]
Neziskové organizace vítají, že vláda odmítla Čunkovy návrhy ohrožující krajinu
[ 17. 07. 2007 ]
nevládní organizace varují před novelou stavebního zákona
[ 26. 06. 2007 ]
pravidla transparentnosti NNO v oblasti dárcovství a sponzorinku
[ 08. 06. 2007 ]
Nevládní organizace navrhují úpravu zákona o ochraně přírody. České republice hrozí sankce EU
[ 10. 05. 2007 ]
Ombudsman požaduje porovnat varianty dálničního spojení Brna a Vídně
[ 27. 04. 2007 ]
Výsledky anket „Ropák 2006“ a „Zelená perla 2006“
[ 26. 04. 2007 ]
Čeští přátelé Tater žádají ochranu národního parku
[ 03. 04. 2007 ]
PODNĚT K ZASTAVENÍ VÝSTAVBY MO BLANKA
[ 27. 03. 2007 ]
VÝSTAVBU MO BLANKA JE TŘEBA ZASTAVIT
[ 21. 03. 2007 ]
petice proti kácení alejí
[ 15. 02. 2007 ]
VÝSTAVBA MO BLANKA ZTRATILA SMYSL
[ 13. 02. 2007 ]
Arnika vydavá nové publikace pro občanská sdružení
[ 07. 02. 2007 ]
Úřední propaganda vystavby městského okruhu
[ 28. 11. 2006 ]
Vnitřní okruh má zásadní chyby — další příprava „MO Blanka“ ztratila smysl
[ 27. 11. 2006 ]
Pražský Magistrát neumí vést úřední desku, riskuje problémy
[ 17. 10. 2006 ]
potrefená husa zakejhala
[ 11. 10. 2006 ]
manuál podávání stížností k orgánům Evropské unie
[ 24. 05. 2006 ]
Bytový dům naproti Národní kulturní památce Vyšehrad je od počátku úřednickým švindlem!
[ 12. 05. 2006 ]
UNESCO odpovědělo, že mrakodrapy na Pankráci jsou opravdu problém
[ 05. 05. 2006 ]
Proti rozhodnutí o umístění stavby „Arkády Pankrác“ byla podána správní žaloba
[ 02. 04. 2006 ]
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka, skandál v právním státě!
[ 08. 03. 2006 ]
Magistrát se domnívá, že kvůli takové banalitě jakou je mrakodrap, není EIA zapotřebí
[ 07. 03. 2006 ]
Investor nemůže bránit zahrnutí ekologicky šetrné varianty do procesu EIA
[ 03. 03. 2006 ]
Zachraňte Bělověžský prales
[ 24. 02. 2006 ]
Návrh MÚK Malovanka i Břevnovské radiály je třeba předělat – imise od aut překračují přípustné limity
[ 04. 02. 2006 ]
Správní soud zrušil právní moc a vykonatelnost stavebního povolení na Mimoúrovňovou křižovatku Malovanka
[ 01. 02. 2006 ]
Zákon nesváže úřadům ruce: o špinavých továrnách se bude rozhodovat férově
[ 08. 12. 2005 ]
Na severu Prahy je prioritou Pražský (vnější) okruh a nikoli Městský (vnitřní) okruh Malovanka – Pelc Tyrolka !
[ 16. 11. 2005 ]
Pozvánka na tiskovou konferenci na téma --- Zákon o střetu zájmů
[ 14. 11. 2005 ]
Ateliér pro životní prostředí pomáhá občanským iniciativám již pátým rokem
[ 12. 10. 2005 ]
Blanka neprospěje, ale poškodí Prahu
[ 13. 09. 2005 ]
Informace
[ 24. 05. 2005 ]
Blanka Letné neodlehčí
[ 22. 03. 2005 ]
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka zničí rezidenční oblasti Prahy 6
[ 02. 12. 2004 ]
Sázava stále v ohrožení
[ 29. 10. 2004 ]
pokračuje snaha poničit Prahu další magistrálou
[ 25. 10. 2004 ]
Martin Pecina, náměstek Ministra průmyslu a obchodu Ing. Milana Urbana, šíří lživé pomluvy o ekologických organizacích.
[ 12. 10. 2004 ]
OBCE UPOZORŇUJÍ MINISTRA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA STŘET ZÁJMŮ A POŽADUJÍ OPRAVU STANOVISKA K DÁLNICI D3
[ 29. 09. 2004 ]
Podivné okolnosti černé stavby Metrostavu v Hodkovičkách
[ 28. 09. 2004 ]
Pryč s průnikem dalších aut do vnitřní Prahy !
[ 27. 08. 2004 ]
Mrázovkou musí skončit výstavba tzv. městského okruhu
[ 26. 08. 2004 ]
tunel Mrázovka - v Praze se zprovozňuje součást zhoubného dopravního řešení
[ 06. 08. 2004 ]
Chyby v projektu Nového spojení lze napravit
[ 15. 05. 2004 ]
5 - doprav řešení - JK
[ 28. 04. 2004 ]
d - ode dneška je účinná novela zákona o ochraně přírody a krajiny
[ 26. 04. 2004 ]
e - nejdříve SO a pak možná MO
[ 08. 04. 2004 ]
Ministerstvo odmítlo zvýšení dopravy na Pankráci — mrakodrapy ani obchodní centra zřejmě nevzniknou
[ 16. 03. 2004 ]
f - vývoj v kauze ručičky
[ 18. 02. 2004 ]
g - Úřednice měly prostě smůlu – a k tomu ještě ten Zdeněk Hovorka!
[ 15. 01. 2004 ]
soud dal sdružením zapravdu
[ 09. 12. 2003 ]
h - Městský okruh --- dálnice uprostřed města
[ 01. 12. 2003 ]
Sporné obchodně kulturní centrum EDEN v Praze 10 je stavěno v rozporu se zákonem - úřady pasivně přihlížejí
[ 12. 11. 2003 ]
Plány variant dálnice D3 obsahují nepravdivé údaje
[ 24. 10. 2003 ]
poslanecká podpora korupce --- poslanci se chystají omezit právo veřejnosti podílet se na rozhodování
[ 11. 09. 2003 ]
Jaké poučení z pochodu kůrovcovou Šumavou ?
[ 05. 09. 2003 ]
Senát uspořádal seminář k účasti veřejnosti
[ 25. 07. 2003 ]
vzniknul návrh Vyhlášky o zeleni
[ 23. 05. 2003 ]
Výzva proti rušení odoru územního rozhodování Magistrátu hl. m. Prahy
[ 17. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 3.část
[ 13. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 2. část
[ 09. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! (1)
[ 09. 08. 2002 ]
Vrchní soud zrušil právní moc umístění stavby Obchodně kulturního centra EDEN
[ 29. 05. 2002 ]
Stavební povolení "bytového domu Na Dlážděnce" bylo společnosti Skanska vydáno v rozporu se zákonem
[ 15. 05. 2002 ]
Stavební úřad na Praze 4 ode dneška účastníkům řízeníze spisů nic nekopíruje
[ 07. 05. 2002 ]
Magistrát rozhodl, že stavební povolení pro IKEU na Černém mostě je v rozporu ze zákonem
[ 19. 04. 2002 ]
Obec Útušice nechce zdržovat dálniční obchvat Plzně, ale musí bránit zájmy svých občanů
|