Blanka neprospěje, ale poškodí Prahu
[ 12. 10. 2005 ]
Následující článek (až na poslední drobné úpravy) byl připraven pro říjnové číslo Šestky – novin Městské části Praha 6. Napřed šéfredaktor a potom redakční rada s většinovým zastoupením členů ODS jej však odmítla otisknout. Jeho zveřejnění odmítají i v listopadovém čísle, které vyjde před jednáním zastupitelstva, svolaným právě k problematice, kterou se článek zabývá.
Občané Prahy 6 se obrátili na své zastupitele s peticí proti výstavbě Městského okruhu (MO). Tato „městská dálnice“ je nyní vybudována asi z jedné poloviny a má chránit širší centrum Prahy před průjezdnou dopravou. Jižní část MO tento úkol plní, protože tam vede daleko od památkové rezervace. V západní části od Barrandovského mostu po vyústění Strahovského tunelu na Malovance se MO ale už problematicky přibližuje k rezervaci.
Zcela chybně je dosud navržena severní část MO mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou v Holešovičkách. Její trasa (tzv. Blanka) je nepříznivě vmáčknuta dovnitř okruhu, což způsobuje, že se z Letné sice část dnešní dopravy odstraní, ale dostane se tam jiná doprava, která tudy bude opět jen projíždět. Podle dopravních výpočtů pak bude křižovatka na Letenském náměstí stejně přetížená jako dnes, nebo dokonce ještě víc.
Před průjezdnou dopravou směřující k MO ale Blanka neochrání ani kulaté náměstí a severojižní páteř Dejvic. Na ní by naopak zvýšila dopravu na více než dvojnásobek. Kromě toho následkem soustředění dopravy od Podbaby a Červeného Vrchu by s napojením MO vznikla na Prašném mostě přetížená čtyřramenná křižovatka – vydatný zdroj znečištění ovzduší. Přitom právě zde dokládají modelové výpočty překročení přípustných limitů znečištění již v současném stavu a poškozování životního prostředí je trestné. Sotva řešitelná je také výstavba části MO Blanka v hloubených tunelech umístěných do ulic, kudy dnes jezdí nejvíce aut: do trasy dopravních okruhů I+II Malovanka – Letná, která je pro celou severní polovinu Prahy a okolí životně důležitá. Větší omezení provozu výstavbou MO je zde nepřijatelné a neexistují ani přijatelné odklonové trasy.
Z těchto důvodů je třeba v severní polovině Prahy nejdříve vybudovat vnější okruh mezi Ruzyní a ústeckou dálnicí, který odvede z obytných čtvrtí desetitisíce vozidel za den zbytečné průjezdné dopravy, a výstavbu severní části MO zatím odložit. Také proto, že tato část MO jen minimálně odlehčí centrum a severojižní magistrálu. Magistrále ve skutečnosti pomohou souběžné komunikace ve východní části města a nikoli MO Blanka, jak tvrdí pražská radnice.
Na škodlivost MO Blanka byli již opakovaně upozorněni odpovědní představitelé hl.m.Prahy (především primátor Bém, náměstek Bürgermeister a radní Šteiner). Byli vyzváni, aby neprodleně zastavili další přípravu MO Malovanka – Pelc Tyrolka a nezahajovali výstavbu MÚK Malovanka, která předurčuje špatná řešení: Břevnovskou radiálu kolem kláštera a pokračování MO ze Strahovského tunelu nesmyslnou trasou Blanka. Výstavba MÚK Malovanka se přesto rozjíždí a příprava MO Blanka dále pokračuje. Odpovědné osoby hl.m.Prahy se tak chystají zopakovat destrukční účinky, které způsobila severojižní magistrála (tentokrát dokonalejším a nákladnějším způsobem a na dohled od Pražského hradu), poškodit životní prostředí v obytných oblastech podél ulic navazujících na MO a prostavět miliardy v rozporu s veřejným zájmem.
V této situaci může zjednat nápravu vedení radnice a zastupitelstvo Prahy 6. Pokud se městská část postaví za zájmy svých občanů a bude požadovat pozastavení a následné přehodnocení výstavby MO Blanka, budou se tím muset zabývat i odpovědné osoby z pražské radnice. Měly by především omezit výstavbu na Malovance jen na přemostění výjezdu ze Strahovského tunelu. Tím lze podstatně zvětšit kapacitu dnešní úrovňové křižovatky pro potřebné uzavření průjezdné dopravy přes Malou Stranu a Křižovnické náměstí. Další výstavba zde v dnešní době a v následujících cca dvaceti letech nemá smysl.
Jan Klika
(jan_klika@centrum.cz)
[ tisk... ]
Související kauza: městský okruh - dálnice uprostřed města
Další aktuality
[ 15. 11. 2010 ]
Ateliér pro životní prostředí otevřel právní poradnu pro obyvatele Prahy 11
[ 16. 09. 2010 ]
16. září 2010 byla spuštěna internetová mapa pražských kauz www.praguewatch.cz
[ 16. 11. 2009 ]
Magistrát zavolal policii na petiční stánek, Arnika podává žalobu proti omezování demokracie
[ 09. 10. 2009 ]
Stavební firmy zvítězily, mohou stavět na ukradených pozemcích!
[ 29. 09. 2009 ]
Senát vrací do hry vyvlastňovací zákon
[ 10. 09. 2009 ]
Dálnice se budou stavět zcela bez ohledu na práva vlastníků pozemků
[ 08. 09. 2009 ]
Poslanci chtějí znárodňovat!
[ 26. 06. 2009 ]
Politika územního rozvoje ČR - trojský kůň výstavby předražených dálnic
[ 18. 06. 2009 ]
PK
[ 15. 05. 2009 ]
Oprava Karlova mostu: hlavní viníci nepřišli! Vše jede ve starých kolejích!!
[ 30. 04. 2009 ]
Pane primátore, přiznejte svou vinu na růstu dopravního kolapsu Prahy a napravte ji!
[ 20. 04. 2009 ]
Karlův most - oprava nebo jeho ničení?
[ 22. 09. 2008 ]
Vláda dnes rozhoduje o škrtu občanských práv lidí v sousedství velkých staveb
[ 10. 09. 2008 ]
Falešnou dokumentaci EIA je třeba předělat !
[ 05. 09. 2008 ]
Soud odmítl nárůst provozu aut na Pankráci. V sázce je zdraví obyvatel
[ 02. 09. 2008 ]
Pár poslanců chce škrtnout občanská práva lidí v sousedství velkých staveb
[ 16. 08. 2008 ]
Jak je tomu s povahou usnesení Výboru pro světové dědictví UNESCO
[ 14. 03. 2008 ]
Praha 4 projednala výškové budovy EPOQUE na Pankrácké pláni
[ 13. 03. 2008 ]
Praha 4 ignoruje UNESCO – povolování mrakodrapů pokračuje
[ 20. 02. 2008 ]
Městskému okruhu má padnout za oběť tisíc stromů. Sdružení tvrdí: řízení je nezákonné.
[ 14. 02. 2008 ]
Nevládní organizace vyzývají primátora Béma: neničte Letnou
[ 07. 02. 2008 ]
Ivan Dejmal zemřel
[ 04. 09. 2007 ]
Ministerstvo kultury povolilo mrakodrapy v Praze přes odpor UNESCO, Česku hrozí ostuda
[ 03. 09. 2007 ]
Česká republika nemá politiku územního rozvoje. Vláda zaspala – hrozí škody na krajině.
[ 23. 07. 2007 ]
Od územního plánování po stavební povolení
[ 19. 07. 2007 ]
Neziskové organizace vítají, že vláda odmítla Čunkovy návrhy ohrožující krajinu
[ 17. 07. 2007 ]
nevládní organizace varují před novelou stavebního zákona
[ 26. 06. 2007 ]
pravidla transparentnosti NNO v oblasti dárcovství a sponzorinku
[ 08. 06. 2007 ]
Nevládní organizace navrhují úpravu zákona o ochraně přírody. České republice hrozí sankce EU
[ 10. 05. 2007 ]
Ombudsman požaduje porovnat varianty dálničního spojení Brna a Vídně
[ 27. 04. 2007 ]
Výsledky anket „Ropák 2006“ a „Zelená perla 2006“
[ 26. 04. 2007 ]
Čeští přátelé Tater žádají ochranu národního parku
[ 03. 04. 2007 ]
PODNĚT K ZASTAVENÍ VÝSTAVBY MO BLANKA
[ 27. 03. 2007 ]
VÝSTAVBU MO BLANKA JE TŘEBA ZASTAVIT
[ 21. 03. 2007 ]
petice proti kácení alejí
[ 15. 02. 2007 ]
VÝSTAVBA MO BLANKA ZTRATILA SMYSL
[ 13. 02. 2007 ]
Arnika vydavá nové publikace pro občanská sdružení
[ 07. 02. 2007 ]
Úřední propaganda vystavby městského okruhu
[ 28. 11. 2006 ]
Vnitřní okruh má zásadní chyby — další příprava „MO Blanka“ ztratila smysl
[ 27. 11. 2006 ]
Pražský Magistrát neumí vést úřední desku, riskuje problémy
[ 17. 10. 2006 ]
potrefená husa zakejhala
[ 11. 10. 2006 ]
manuál podávání stížností k orgánům Evropské unie
[ 24. 05. 2006 ]
Bytový dům naproti Národní kulturní památce Vyšehrad je od počátku úřednickým švindlem!
[ 12. 05. 2006 ]
UNESCO odpovědělo, že mrakodrapy na Pankráci jsou opravdu problém
[ 05. 05. 2006 ]
Proti rozhodnutí o umístění stavby „Arkády Pankrác“ byla podána správní žaloba
[ 02. 04. 2006 ]
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka, skandál v právním státě!
[ 08. 03. 2006 ]
Magistrát se domnívá, že kvůli takové banalitě jakou je mrakodrap, není EIA zapotřebí
[ 07. 03. 2006 ]
Investor nemůže bránit zahrnutí ekologicky šetrné varianty do procesu EIA
[ 03. 03. 2006 ]
Zachraňte Bělověžský prales
[ 24. 02. 2006 ]
Návrh MÚK Malovanka i Břevnovské radiály je třeba předělat – imise od aut překračují přípustné limity
[ 04. 02. 2006 ]
Správní soud zrušil právní moc a vykonatelnost stavebního povolení na Mimoúrovňovou křižovatku Malovanka
[ 01. 02. 2006 ]
Zákon nesváže úřadům ruce: o špinavých továrnách se bude rozhodovat férově
[ 08. 12. 2005 ]
Na severu Prahy je prioritou Pražský (vnější) okruh a nikoli Městský (vnitřní) okruh Malovanka – Pelc Tyrolka !
[ 16. 11. 2005 ]
Pozvánka na tiskovou konferenci na téma --- Zákon o střetu zájmů
[ 14. 11. 2005 ]
Ateliér pro životní prostředí pomáhá občanským iniciativám již pátým rokem
[ 12. 10. 2005 ]
Blanka neprospěje, ale poškodí Prahu
[ 13. 09. 2005 ]
Informace
[ 24. 05. 2005 ]
Blanka Letné neodlehčí
[ 22. 03. 2005 ]
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka zničí rezidenční oblasti Prahy 6
[ 02. 12. 2004 ]
Sázava stále v ohrožení
[ 29. 10. 2004 ]
pokračuje snaha poničit Prahu další magistrálou
[ 25. 10. 2004 ]
Martin Pecina, náměstek Ministra průmyslu a obchodu Ing. Milana Urbana, šíří lživé pomluvy o ekologických organizacích.
[ 12. 10. 2004 ]
OBCE UPOZORŇUJÍ MINISTRA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA STŘET ZÁJMŮ A POŽADUJÍ OPRAVU STANOVISKA K DÁLNICI D3
[ 29. 09. 2004 ]
Podivné okolnosti černé stavby Metrostavu v Hodkovičkách
[ 28. 09. 2004 ]
Pryč s průnikem dalších aut do vnitřní Prahy !
[ 27. 08. 2004 ]
Mrázovkou musí skončit výstavba tzv. městského okruhu
[ 26. 08. 2004 ]
tunel Mrázovka - v Praze se zprovozňuje součást zhoubného dopravního řešení
[ 06. 08. 2004 ]
Chyby v projektu Nového spojení lze napravit
[ 15. 05. 2004 ]
5 - doprav řešení - JK
[ 28. 04. 2004 ]
d - ode dneška je účinná novela zákona o ochraně přírody a krajiny
[ 26. 04. 2004 ]
e - nejdříve SO a pak možná MO
[ 08. 04. 2004 ]
Ministerstvo odmítlo zvýšení dopravy na Pankráci — mrakodrapy ani obchodní centra zřejmě nevzniknou
[ 16. 03. 2004 ]
f - vývoj v kauze ručičky
[ 18. 02. 2004 ]
g - Úřednice měly prostě smůlu – a k tomu ještě ten Zdeněk Hovorka!
[ 15. 01. 2004 ]
soud dal sdružením zapravdu
[ 09. 12. 2003 ]
h - Městský okruh --- dálnice uprostřed města
[ 01. 12. 2003 ]
Sporné obchodně kulturní centrum EDEN v Praze 10 je stavěno v rozporu se zákonem - úřady pasivně přihlížejí
[ 12. 11. 2003 ]
Plány variant dálnice D3 obsahují nepravdivé údaje
[ 24. 10. 2003 ]
poslanecká podpora korupce --- poslanci se chystají omezit právo veřejnosti podílet se na rozhodování
[ 11. 09. 2003 ]
Jaké poučení z pochodu kůrovcovou Šumavou ?
[ 05. 09. 2003 ]
Senát uspořádal seminář k účasti veřejnosti
[ 25. 07. 2003 ]
vzniknul návrh Vyhlášky o zeleni
[ 23. 05. 2003 ]
Výzva proti rušení odoru územního rozhodování Magistrátu hl. m. Prahy
[ 17. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 3.část
[ 13. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 2. část
[ 09. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! (1)
[ 09. 08. 2002 ]
Vrchní soud zrušil právní moc umístění stavby Obchodně kulturního centra EDEN
[ 29. 05. 2002 ]
Stavební povolení "bytového domu Na Dlážděnce" bylo společnosti Skanska vydáno v rozporu se zákonem
[ 15. 05. 2002 ]
Stavební úřad na Praze 4 ode dneška účastníkům řízeníze spisů nic nekopíruje
[ 07. 05. 2002 ]
Magistrát rozhodl, že stavební povolení pro IKEU na Černém mostě je v rozporu ze zákonem
[ 19. 04. 2002 ]
Obec Útušice nechce zdržovat dálniční obchvat Plzně, ale musí bránit zájmy svých občanů
|