omezit účast veřejnosti na rozhodování se snaží mnozí a mají různé způsoby:
1) úředníci ať státních či samosprávnách orgánů buď zcela nezakrytě porušují zákony anebo je účelově dezinterpretují
2) poslanci a ministerstva se snaží změnit zákony tak, aby účast veřejnosti zcela zničili anebo alespoň podstatně ztížili
ad 1) - úřední snahy zbavit se veřejnosti
ad 2) - parlamentní omezování práv veřejnosti
sněmovní tisk 580
Skupina poslanců Miloš Melčák (nezařazený), Michal Pohanka (nezařazený), Karel Sehoř (ODS) a Milan Šimonovský (KDU–ČSL) podali dne 22. srpna 2008 návrh na vydání zákona, který by podstatně omezoval účast veřejnosti v povolování staveb - tím, že by vyloučili působnost § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny ve stavebních řízeních.
Dne 22. 9. jednala vláda o poslaneckém návrhu novely ustanovení § 70 zákona č. 114/1992 Sb. - před jejím jednáním jsme k tomu spolu s dalšímu sdruženími vydali tiskovou zprávu.
Vláda návrh poslanců odmítla - ČTK o tom 22.9. vydalo tuto zprávu:
"Vláda nepodpoří návrh omezit právo účasti v stavebním řízení
PRAHA (ČTK) - Vláda ve sněmovně nepodpoří poslanecký návrh vzít
občanským sdružením právo účastnit se stavebních řízení podle
stavebního zákona. Kabinet bude nicméně s autory návrhu diskutovat,
stanovisko vlády není "zcela negativní", uvedl na tiskové konferenci
po zasedání kabinetu premiér Mirek Topolánek (ODS). Debata by se mohla
odehrát při projednávání komplexní novely zákona o ochraně přírody a
krajiny z vládní dílny.
Autoři novely o ochraně přírody a krajiny - bývalí poslanci ČSSD Miloš
Melčák a Michal Pohanka, Karel Sehoř (ODS) a bývalý ministr dopravy
Milan Šimonovský (KDU-ČSL) - tvrdí, že sdružením stačí právo mluvit do
územního řízení. Ministerstvo životního prostředí s iniciativou ale
zásadně nesouhlasí.
Poslanec Sehoř upozorňuje, že podle něj občanská sdružení nemají ani
teď právo účastnit se stavebního řízení. Návrh je podle něj pouze
vyjasněním toho, co už je napsáno ve stavebním zákoně. Sdružením podle
něj zůstanou práva účastnit se všeho, co předchází stavebnímu řízení.
Jde například o rozhodování úřadů o tom, zda někde smí nebo nesmí
vzniknout nějaká stavba. Stavební úřady si to ale podle Sehoře někdy
špatně vysvětlují a zvou občanská sdružení i ke stavebnímu řízení, což
jim však podle něj platný stavební zákon neumožňuje a mezi účastníky
je neuvádí.
Ministerstvo životního prostředí je proti. "Absolutní vyloučení účasti
veřejnosti ze stavebního řízení, což je nepochybně jeden z
nejzásadnějších typů řízení, která se životního prostředí dotýkají,
jde naprosto jednoznačně přímo proti programovému prohlášení vlády,"
řekl nedávno ČTK mluvčí ministerstva Jakub Kašpar. V koaličním
dokumentu se píše, že vláda zachová dosavadní úroveň účasti veřejnosti
na rozhodování v životním prostředí, případně zpřesní pravidla pro
účast veřejnosti.
Současné platné znění zákona o ochraně přírody a krajiny občanským
sdružením přiznává například právo na to, aby je úřady dopředu
informovaly o všech zamýšlených zásazích nebo správních řízeních,
která se dotýkají ochrany přírody. Sdružení se mohou těchto správních
řízení také účastnit. Pokud by se vše ale odehrávalo jako stavební
řízení, o tuto výhodu by přišla.
Kašpar tvrdí, že tato práva se vztahují na všechna správní řízení,
tedy včetně stavebního, kdy úřad již povoluje vznik konkrétní stavby
na daném pozemku. Jako příklad uvedl situaci, kdy by se k podobě a
velikosti budovaného obchodního domu mohli vyjadřovat jen majitelé
sousedních pozemků, a nikoli lidé ze širšího okolí.