Otázka: Má zastupitelstvo právo omezit občana ve vystoupení k bodu rozpočet obce časovým limitem?
Odpověď:
pozadí dotazu
Řešíme teď v Brně, těsně před zasedáním zastupitelstva o rozpočtu města
na příští rok, jeden právní problém.
1) Má, či nemá zastupitelstvo právo omezit občana ve vystoupení k bodu
rozpočet obce časovým limitem?
2) Je možné ustanovení zákona o obcích v tomto případě interpretovat tak,
že omezení se týkají jen vystoupení k bodům různým od bodu rozpočet obce?
odpověď
1) Zastupitelstvo obce má podle § 96 zákona o obcích (128/2000 Sb.) vydat
jednací řád a v něm stanovit podrobnosti o jednání zastupitelstva obce.
Tento jednací řád by tedy měl upravovat všechna jednání zastupitelstva
(tím není vyloučeno, že jednací řád bude upravovat různá pravidla podle "typu" projednávané věci).
Zákon neříká nic o tom, jestli může či nemůže jednací řád upravovat délku
vystoupení (ať už zastupitele anebo občana obce). Existují argumenty jak
pro tak i proti:
PRO - jistý časový limit je nutný pro zajištění řádného průběhu jednání;
to, že vystoupení jednoho je časově omezeno, je ochranou práv ostatních
na jejich vystoupení (tj. ochrana před celodenním vystoupením jednoho mluvčího,
který by tak znemožnil vystoupit celé řadě dalších čekajících zájemců);
PROTI - jednací řád má upravovat jen organizační aspekty a ne zasahovat do
samotného práva vystoupit. A protože ke stanovení časového limitu není
výslovně zastupitelstvo zákonem zmocněno, nemůže jednacím řádem
(podzákonné pravidlo) nijak (tedy ani délkou) omezit právo na vystoupení
při zasedání;
Ten občan obce, který by tvrdil, že bylo porušeno jeho právo vyjádřit se
na zasedání zastupitelstva (ať už k nějaké projednávané věci - § 16
odstavec 2 písmeno c), anebo k rozpočti či závěrečnému účtu - § 16
odstavec 2 písmeno d), by se mohl tohoto práva domáhat u soudu (podle
§ 4 občanského zákoníku). Není podstatné, jestli by porušení jeho práva
vyjádřit se vyplývalo z jednacího řádu (přehnané časové omezení, nutnost
"přihlásit se předem", možnost vyjádřit se až na konci jednání) anebo
z konkrétního chování zastupitelstva při určitém jeho jednání.
Neodvažuji se předjímat, jak by soud v konkrétním případě rozhodnul -
avšak myslím si, že i kdyby rozhodnul, že stanovit nějaký časový limit
je přípustné, nesměl by být tento limit tak malý, aby fakticky omezoval
právo vyjádřit se.
2) Je pravda, že podle § 16 odstavce 2 písmene c) má občan obce právo
vyjadřovat se v souladu s jednacím řádem, a naopak že ustanovení
§ 16 odstavce 2 písmene d), dávající právo vyjadřovat se k návrhu rozpočtu
a závěrečnému účtu, neobsahuje zmínku o jednacím řádu.
Avšak právo ústně se vyjadřovat k návrhu rozpočtu nebo závěrečnému účtu má občan
na zasedání zastupitelstva a tedy se na něj vztahuje jednací řád bez
dalšího. Výslovná připomínka jednacího řádu v písmeni c) je nadbytečná a nemá
právního významu.
Jinak by tomu bylo v případě, že by zákon říkal, že na určité vyjádření se
"jednací řád nevztahuje", to by pak pro takové vyjadřování neplatilo žádné omezení stanovené jen jednacím řádem, ale tak tomu není.
3) obdobně platí výše uvedené i pro
- občany městských částí statutárních měst (§ 146 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích);
- občany hlavního města Prahy (a jejích městských částí) a jejich právo se
vyjadřovat (§ 7 písmena d), g), § 8 písmena d), g), § 66 a § 87 odstavec 2
zákona č. 131/2000 Sb. o Hlavním městě Praze);
- a také pro občany kraje (§ 12 odstavec 2 písmeno b) a § 44 zákona č. 129/2000 Sb.o krajích);
V Podolí 1. 12. 2003
Mgr. Pavel Černohous
[ tisk... ]
|