Otázka: Jak postupovat, aby na určitém území byl vyhlášen přírodní park?
Odpověď:
Přírodní park je jedna z forem ochrany území zavedená
zákonem č. 114/1992 Sb.
o ochranu přírody a krajiny.
Účelem vyhlášení přírodního praku na nějakém území je v zásadě "jen"
ochrana krajinného rázu s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami.
Dalšími formami ochrany jsou zvláště chráněná území (část třetí zákona).
Zákonná definice krajinného rázu je obsažena v
§ 12 odstavci 1 zákona. V odstavci 3 téhož paragrafu je uvedeno,
že k ochraně krajinného rázu
(určitého území)
s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami,
může orgán ochrany přírody zřídit obecně závazným právním předpisem přírodní park
a stanovit omezení využití území
(která by mohla vést k poškození tohoto území).
Příslušným orgánem, který vyhlašuje přírodní park je podle
§ 77a odstavce 2 zákona kraj - vydává o tom nařízení kraje.
Proto si nejprve rozmyslete, jaké území podle Vašeho názoru splňuje
chrakteristiky území, kde může být vyhlášen přírodní park, tedy vymezte území
- kde jsou (významně) soustředěny přírodní a estetické hodnoty;
- které přitom není součástí
zvláště chráněného území;
- a promyslete, jaká
omezení využívání
tohoto území jsou nezbytná pro jeho zachování;
Na základě tohoto pak připravte odůvodněný návrh a podejte ho kraji.
V případě vyhlašování přírodního parku se sice nejedná o správní řízení
vedeno podle správního řádu, ale rozhodně se jedná
o rozhodovací proces, který má vliv na ochranu přírody a krajiny.
Proto, jste-li členy nějakého
sdružení,
které má za své poslání ochranu přírody a krajiny, oznamte svou účast
v tomto rozhodovacím procesu.
V případě řízení o vyhlášení přírodního parku jde o rozhodovací proces vedený na základě
§ 12 zákona č. 114/1992 Sb., na který se subsidiárně nevztahuje správní řád,
vyjma přiměřené aplikace § 3 správního řádu. Přesto jde o připravovaný zásah v území,
který bude mít výrazný dopad na uplatnění či neuplatnění a rozsah ochrany zájmů chráněných podle zákona č. 114/1992 Sb.,
proto na základě analogického použití § 70 zákona se lze domáhat za sdružení
vstupu do tohoto rozhodovacího procesu.
K běžné účasti sdružení ve správních řízeních viz některé naše
separáty
okruhu "2 - Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí".
Na Vinohradech, 18. 12. 2003
Mgr. Pavel Černohous
...
ZÁKON 114/1992 Sb.
o ochraně přírody a krajiny
§ 12
Ochrana krajinného rázu
a přírodní park
(1) Krajinný ráz, kterým je zejména přírodní, kulturní a
historická charakteristika určitého místa či oblasti, je chráněn
před činností snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu. Zásahy
do krajinného rázu, zejména umisťování a povolování staveb, mohou
být prováděny pouze s ohledem na zachování významných krajinných
prvků, zvláště chráněných území, kulturních dominant krajiny,
harmonické měřítko a vztahy v krajině.
(2) K umisťování a povolování staveb, jakož i jiných
činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz, je
nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody. Podrobnosti ochrany
krajinného rázu může stanovit ministerstvo životního prostředí
obecně závazným právním předpisem.
(3) K ochraně krajinného rázu s významnými soustředěnými
estetickými a přírodními hodnotami, který není zvláště chráněn
podle části třetí tohoto zákona, může orgán ochrany přírody zřídit
obecně závazným právním předpisem přírodní park a stanovit omezení
takového využití území, které by znamenalo zničení, poškození nebo
rušení stavu tohoto území.
...
zvláště chráněnými územími jsou podle § 14 zákona
o ochraně přírody a krajiny:
a) národní parky;
b) chráněné krajinné oblasti;
c) národní přírodní rezervace;
d) přírodní rezervace;
e) národní přírodní památky;
f) přírodní památky;
...
takovým omezením využívání území může být například:
- omezení nové výstavby jen na současně zastavěné území;
- omezení konání určitých rušících akcí (např. motoristické závody);
- omezení vjezdu motorových vozidel;
atd.
[ tisk... ]
|