Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 3.část
[ 17. 11. 2002 ] [ Tisková zpráva ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy !
3. část
Současné politické změny ve vedení města jsou příležitostí pro odstranění řady praktik uplatňovaných v rozporu s veřejným zájmem a zdravým rozumem i špatných dopravních řešení z územního plánu.
V 1. a 2. části našeho textu byla zdůvodněna škodlivost strahovské a hradčanské radiály, které jsou navrženy v územním plánu jako severozápadní úsek tzv. městského okruhu (MO) a směřují od Barandovského mostu a Libně k Pražskému hradu. Územní plán hl.m.Prahy obsahuje kromě nich ještě návrh dalších dvou velkokapacitních radiál dálničního typu – břevnovské a vysočanské (v pokračování hradčanské radiály), které do vnitřního města směřují od vnějších obchvatových komunikací – silničního okruhu v Řepích a průmyslového polookruhu v Hloubětíně. Jejich výstavbou v kombinaci se severní částí tzv. MO by vznikla zkratka pro západovýchodní směr vnější a tranzitní dopravy přes vnitřní město podobně jako u hradčanské a strahovské radiály ve směru severojižním. Důsledkem by bylo další zatížení špatně provětrávaných oblastí, hlavně v Břevnově poblíž vyústění Strahovského tunelu a v Libni. Situaci v Libni by dále zhoršila i výstavba velkokapacitní trasy tzv. MO v jeho východní části (Rybníčky – Jarov – Balabenka). Tato území již dnes trpí nadlimitním znečištěním ovzduší a další zvýšení dopravní zátěže by bylo poškozování životního prostředí, které je zakázáno zákonem.
Vypuštění uvedených radiál dálničního typu z územního plánu požadovala již komise nezávislých odborníků pro posouzení základního komunikačního systému v roce 1990 a skupina dopravních odborníků při výboru pro výstavbu pražského zastupitelstva v roce 1993. Při projednávání konceptu nového územního plánu v roce 1995 byl jeho pořizovatel i zpracovatel v této souvislosti upozorněn na možný střet se zákonem, stejně tak i v roce 1998 při projednávání návrhu plánu. Nová rada hl.m.Prahy má nyní příležitost předejít soudním sporům a sama nastoupit cestu k nápravě. Znamená to připravit změnu pražské dopravní koncepce, vypustit uvedené radiály včetně východní části MO z územního plánu a
neprodleně ukončit další přípravu stavby hradčanské radiály Libeň – Malovanka.
Řešením kritické dopravní situace uvnitř Prahy vzniklé koncem devadesátých let je především zavádění systémových opatření pro omezování přístupu aut do vnitřního města. Jde o důsledné postihy za nedovolené parkování a jeho citelné zpoplatnění progresivně směrem k centru, omezování rychlosti, popř. i kapacity radiál, důslednou preferenci MHD a také o urychlení přípravy a výstavby severní části silničního okruhu Ruzyně – Březiněves. Místo mimořádně náročné výstavby tzv. MO včetně úplné dostavby jeho jihozápadní části (zdvojení mostu přes Plzeňskou) je třeba připravit několik menších staveb pro MHD, cyklisty, velkokapacitní záchytné parkování i pro automobilovou dopravu, ale jen takových, které prokazatelně omezí provoz aut uvnitř města i jeho negativní účinky v obytných čtvrtích.
Cílem není úplně zastavit výstavbu pro automobilovou dopravu, ale usměrnit ji tak, aby městu prospívala a nikoli škodila. Projektanti, investoři ani stavební firmy se jistě nemusí obávat o své zisky. Jejich činnost však nesmí být v rozporu s veřejným zájmem.
V Praze dne 17.11.2002
Jan Klika, dopravní odborník
Petr Kužvart, environmentální právník
[ tisk... ]
Související kauza: městský okruh - dálnice uprostřed města
Další tiskové zprávy
[ 15. 11. 2010 ]
Ateliér pro životní prostředí otevřel právní poradnu pro obyvatele Prahy 11
[ 16. 09. 2010 ]
16. září 2010 byla spuštěna internetová mapa pražských kauz www.praguewatch.cz
[ 16. 11. 2009 ]
Magistrát zavolal policii na petiční stánek, Arnika podává žalobu proti omezování demokracie
[ 09. 10. 2009 ]
Stavební firmy zvítězily, mohou stavět na ukradených pozemcích!
[ 08. 09. 2009 ]
Poslanci chtějí znárodňovat!
[ 15. 05. 2009 ]
Oprava Karlova mostu: hlavní viníci nepřišli! Vše jede ve starých kolejích!!
[ 22. 09. 2008 ]
Vláda dnes rozhoduje o škrtu občanských práv lidí v sousedství velkých staveb
[ 10. 09. 2008 ]
Falešnou dokumentaci EIA je třeba předělat !
[ 05. 09. 2008 ]
Soud odmítl nárůst provozu aut na Pankráci. V sázce je zdraví obyvatel
[ 02. 09. 2008 ]
Pár poslanců chce škrtnout občanská práva lidí v sousedství velkých staveb
[ 14. 03. 2008 ]
Praha 4 projednala výškové budovy EPOQUE na Pankrácké pláni
[ 20. 02. 2008 ]
Městskému okruhu má padnout za oběť tisíc stromů. Sdružení tvrdí: řízení je nezákonné.
[ 14. 02. 2008 ]
Nevládní organizace vyzývají primátora Béma: neničte Letnou
[ 04. 09. 2007 ]
Ministerstvo kultury povolilo mrakodrapy v Praze přes odpor UNESCO, Česku hrozí ostuda
[ 03. 09. 2007 ]
Česká republika nemá politiku územního rozvoje. Vláda zaspala – hrozí škody na krajině.
[ 19. 07. 2007 ]
Neziskové organizace vítají, že vláda odmítla Čunkovy návrhy ohrožující krajinu
[ 17. 07. 2007 ]
nevládní organizace varují před novelou stavebního zákona
[ 28. 11. 2006 ]
Vnitřní okruh má zásadní chyby — další příprava „MO Blanka“ ztratila smysl
[ 27. 11. 2006 ]
Pražský Magistrát neumí vést úřední desku, riskuje problémy
[ 17. 10. 2006 ]
potrefená husa zakejhala
[ 24. 05. 2006 ]
Bytový dům naproti Národní kulturní památce Vyšehrad je od počátku úřednickým švindlem!
[ 12. 05. 2006 ]
UNESCO odpovědělo, že mrakodrapy na Pankráci jsou opravdu problém
[ 05. 05. 2006 ]
Proti rozhodnutí o umístění stavby „Arkády Pankrác“ byla podána správní žaloba
[ 02. 04. 2006 ]
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka, skandál v právním státě!
[ 08. 03. 2006 ]
Magistrát se domnívá, že kvůli takové banalitě jakou je mrakodrap, není EIA zapotřebí
[ 01. 02. 2006 ]
Zákon nesváže úřadům ruce: o špinavých továrnách se bude rozhodovat férově
[ 08. 12. 2005 ]
Na severu Prahy je prioritou Pražský (vnější) okruh a nikoli Městský (vnitřní) okruh Malovanka – Pelc Tyrolka !
[ 14. 11. 2005 ]
Ateliér pro životní prostředí pomáhá občanským iniciativám již pátým rokem
[ 22. 03. 2005 ]
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka zničí rezidenční oblasti Prahy 6
[ 25. 10. 2004 ]
Martin Pecina, náměstek Ministra průmyslu a obchodu Ing. Milana Urbana, šíří lživé pomluvy o ekologických organizacích.
[ 12. 10. 2004 ]
OBCE UPOZORŇUJÍ MINISTRA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA STŘET ZÁJMŮ A POŽADUJÍ OPRAVU STANOVISKA K DÁLNICI D3
[ 29. 09. 2004 ]
Podivné okolnosti černé stavby Metrostavu v Hodkovičkách
[ 27. 08. 2004 ]
Mrázovkou musí skončit výstavba tzv. městského okruhu
[ 26. 08. 2004 ]
tunel Mrázovka - v Praze se zprovozňuje součást zhoubného dopravního řešení
[ 06. 08. 2004 ]
Chyby v projektu Nového spojení lze napravit
[ 26. 04. 2004 ]
e - nejdříve SO a pak možná MO
[ 08. 04. 2004 ]
Ministerstvo odmítlo zvýšení dopravy na Pankráci — mrakodrapy ani obchodní centra zřejmě nevzniknou
[ 15. 01. 2004 ]
soud dal sdružením zapravdu
[ 09. 12. 2003 ]
h - Městský okruh --- dálnice uprostřed města
[ 01. 12. 2003 ]
Sporné obchodně kulturní centrum EDEN v Praze 10 je stavěno v rozporu se zákonem - úřady pasivně přihlížejí
[ 12. 11. 2003 ]
Plány variant dálnice D3 obsahují nepravdivé údaje
[ 24. 10. 2003 ]
poslanecká podpora korupce --- poslanci se chystají omezit právo veřejnosti podílet se na rozhodování
[ 11. 09. 2003 ]
Jaké poučení z pochodu kůrovcovou Šumavou ?
[ 05. 09. 2003 ]
Senát uspořádal seminář k účasti veřejnosti
[ 23. 05. 2003 ]
Výzva proti rušení odoru územního rozhodování Magistrátu hl. m. Prahy
[ 17. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 3.část
[ 13. 11. 2002 ]
Pryč s dalšími radiálami do centra Prahy ! 2. část
[ 09. 08. 2002 ]
Vrchní soud zrušil právní moc umístění stavby Obchodně kulturního centra EDEN
[ 29. 05. 2002 ]
Stavební povolení "bytového domu Na Dlážděnce" bylo společnosti Skanska vydáno v rozporu se zákonem
[ 07. 05. 2002 ]
Magistrát rozhodl, že stavební povolení pro IKEU na Černém mostě je v rozporu ze zákonem
|