shrnutí rozboru:
Doručení veřejnou vyhláškou (tj. na úřední desce) je sice možné, ale jen v zákonem určených případech (§ 26 správního řádu, § 83 zákona o ochraně přírody a krajiny) — ani jeden z uvedených případů neumožňuje doručovat informaci podle § 70
zákona
o ochraně přírody a krajiny veřejnou vyhláškou na úřední desce — tedy úřad musí doručit písemně přímo sdružení.
rozbor:
Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny ve svém § 70 odstavci 2 stanoví, že občanská sdružení (splňující určité podmínky) mají právo „aby byla předem informována o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních (při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny; k tomu viz
separát 2.4)
— z tohoto práva sdružení vyplývá povinnost úřadu aktivně informace poskytovat, tedy informaci sdružení doručit. Příslušný správní orgán nemůže pasivně vyčkávat, jestli se sdružení samo bude průběžně dotazovat, jestli nebylo zahájeno nějaké řízení. V případě, že by byl správní orgán nečinný a sám aktivně sdružení neinformoval, jedná se o závažné pochybení způsobující nezákonnost výsledného rozhodnutí — v separátu 2.2
.
naleznete návod, jak se v takovém případě bránit.
Jelikož na poskytnutí informace o zahájeném řízení může informované sdružení reagovat svým sdělením (o tom, že je účastníkem), je toto doručování informace o zahájeném řízení procesním úkonem, který vykonává správní orgán v předmětném řízení. Z tohoto důvodu se i na informování o zahájeném řízení vztahují ustanovení správního řádu upravující doručování (§ 24 — § 26)
Správní řád je obecná norma upravující postup správních orgánů, v případě, že speciální zákon upravuje část procesu odchylně, postupuje správní orgán podle této speciální úpravy. Ustanovení § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny (zakládající povinnost správního orgánu informovat) výslovně nestanoví formu doručování o zahájeném řízení a ani ustanovení § 83 tak nečiní (v jeho odstavci 1 je jen stanovena povinnost doručovat veřejnou vyhláškou v řízeních jejichž výsledek může ovlivnit přírodní poměry v územních obvodech několika obcí). Zákon o ochraně přírody a krajiny neobsahuje speciální ustanovení, které by odchylně od správního řádu upravovalo doručování informace o zahájeném řízení — tedy doručování informace o zahájeném řízení sdružení je upraveno plně a pouze ustanoveními správního řádu.
Ustanovení § 24 a § 25 upravují doručování do „vlastních rukou“ (fyzickým i právnickým osobám); ustanovení § 26 upravuje doručování veřejnou vyhláškou. Doručovat veřejnou vyhláškou lze jen v zákonem určených případech (jedná se totiž o kogentní ustanovení — správní orgán se od něj nemůže odchýlit), jsou to tyto:
— pokud mu účastník řízení není znám (tj. všem „neznámým“ účastníkům);
— pokud mu není známo místo pobytu účastníka řízení (přitom se musí pokus zjistit jeho adresu!);
— stanoví-li tak zvláštní předpis (činí tak například stavební zákon v ustanoveních § 35 odstavci 4 a § 61 odstavci 4 — v obou případech v řízeních s velkým počtem účastníků);
Jestliže tedy sdružení ve své žádosti o informování o zahajovaných řízeních uvede svou aktuální adresu, na kterou mu lze doručovat, padají první dva případy, kdy lze doručit veřejnou vyhláškou. A protože ani speciální zákon (zde zákon o ochraně přírody a krajiny) neumožňuje, aby tato informace podle § 70 o zahájeném řízení (či zamýšleném zásahu) byla doručena veřejnou vyhláškou, musí správní orgán informovat sdružení o zahájeném řízení (§ 70) tak, že tuto informaci mu doručí do vlastních rukou — písemně přímo na adresu sdružení.
V Podolí 15. února 2004
Mgr. Pavel Černohous